neděle 4. srpna 2013

Suicide Watch - Kelley York

Moje hodnocení: 3.5/5

O hledání důvodu proč žít. A o tom, že ne vždy je ta volba na nás.

Když jsem před časem četla Hushed, který mě nečekaně uchvátilo, čekala jsem, nebo spíš doufala, že i tahle autorčina druhá kniha pro mě bude něčím výjimečná. Měla jsem sice svý pochyby kvůli tématu, kterýmu se normálně vyhejbám, ale byla jsem si skoro jistá, že to Kelley nějak dokáže zpracovat, že se mi to bude líbit, že mě vtáhne do světa těch svých emo děcek, který chtěj spáchat sebevraždu, protože mají pocit, že jsou jejich problémy nepřekonatelný. A že je budu chápat. No, dokázala to. Ale jen napůl.

Osmnáctiletej Vincent strávil svůj život cestováním z jednoho pěstounskýho domu do druhýho. Škola mu nejde, nemá kamarády, občas se nervově zhroutí a jeho nálady skákají jak na horský dráze. Zkrátka jeho život je naprd. Jednou uvidí holku, která skočí z mostu, a začne uvažovat nad tím, že to možná není až tak špatnej nápad. Přes internet se seznámí s podobně smýšlejícíma lidma - Casper, která umírá na rakovinu, a Adamem, kterej má podezření, že kdyby zemřel, jeho matka by si toho možná ani nevšimla. Vincent hledá důvod k životu, snaží se vyrovnat se smrtí svý pěstounky, s blížící se smrtí Casper a postupně se zamilovává do Adama, kterej nemá v plánu žít moc dlouho.
Go Away. I'm all right.
H. G. WELLS
Vincentovy úvahy o sebevraždě jsem docela chápala - člověk je v tom divným věku, kdy není ještě pořádně dospělej, neví, jak se o sebe sám postarat, ale okolí to od něj očekává. Strach z budoucnosti, nezkušenost, kdy ani pořádně neví, jak si uvařit, zaplatit svoje účty, kam volat, když se porouchá auto, nebo i jen jak si zařídit internet, protože to za něj do tý doby dělali ostatní. Přičtěte si k tomu fakt, že Vincentovi je teprve osmnáct, ze dne na den mu zemře jedinej člověk, kterej měl nejblíž k matce, kterou nikdy nepoznal, a má panický záchvaty jen z myšlenky na to, že by měl mluvit s lidma. Jediná kamarádka, kterou v životě měl, mu neodpovídá na maily a zavěšuje mu telefon. Nemá na světě nikoho. Nikoho, komu by chyběl, kdyby se rozhodl zemřít. Není proto divu, že si pohrává s myšlenkou, jestli má vůbec význam žít.

Casper jsem chápala taky. Má rakovinu, léčba nezabírá a nemá na výběr, jestli zemře nebo ne. Jediný, co může nějak ovlivnit, je kdy a jak. Nechce svý poslední dny strávit v bolestech a nedůstojně, kdy si sama ani nebude schopná dojít na záchod.

Zato Adama bych nejradši zfackovala. Má peníze, volnost, nemá žádnou psychickou nebo fyzickou poruchu. Nikdo ho nebije, nikdo mu nenadává, je už v podstatě dospělej, takže se může v klidu osamostatnit. Jeho jediným problém je, že ho maminka nemá ráda a ignoruje ho. Uh, jo, není to asi pěkný, ale důvod k sebevraždě to taky není.
"Just because someone doesn't act or look unhappy doesn't mean their lives are perfect." He raises his eyebrows. "There's this method of dealing with things that involves keeping your chin up. Knowing whatever crap you're dealing with right now isn't going to last forever. All things pass."
V celý knize je úplně cítit ten kontrast mezi Casper, která chce zoufale žít, ale nemá na výběr, a Vincentem s Adamem, kteří tu možnost mají, ale chystají se ji zahodit. Kupodivu to ale nebylo ani trochu depresivní. Místo toho, aby hledali všelijaký záminky, proč to ukončit, tak spíš prozkoumávají svoje možnosti a hledají důvody, proč stojí za to žít. Jistě, byla tu pěkná řádka srdcervoucích okamžiků, ale celý to vyznělo spíš pozitivně. Líbila se mi taky myšlenka, kterou to ve mně vyvolalo - žádný problémy nejsou tak velký, aby za čas nepřešly nebo nepřebolely.

Bohužel, i přes autorčin talent zůstává fakt, že tohle téma není ani trochu můj šálek čaje. Povedlo se jí z toho pro mě udělat jen snesitelnou záležitost. Bylo to fajn, jen jsem se do toho nějak nedokázala ponořit. Nezáleželo mi na nich tolik, jak asi mělo. Jo, občas se mi sevřelo hrdlo, ale na to, jak to bylo smutný, to bylo málokrát. Příště se asi budu řídit svým instinktem a nebudu se pouštět do něčeho, o čem vím, že nemám ráda. Soudím ale, že lidi, kterým takovýhle témata nevadí, by z týhle knihy byli nadšení.

Žádné komentáře:

Okomentovat