čtvrtek 6. prosince 2012

The Condor - Isa K.

Moje hodnocení: 4.5/5

Většinou, když dočtu nějakou knihu, rozhoduju se, co si přečíst dalšího. Pokud se mi kniha líbila, většinou chci víc a sáhnu po podobným žánru a stylu. Pokud ne, tak honem utíkám pryč a chci si spravit náladu něčím naprosto opačným. V tomhle případě jsem měla vybráno už dopředu, takže nebylo co řešit. Ale po minulý knize, která byla tak zatraceně pozitivní, lehká a naivní, přišla tahle jako kýbl ledový vody. A protože HtRaMH byla skvělá kniha, trvalo mi dýl než obvykle, než jsem se od ní odpoutala a mohla se ponořit do tohohle světa cynismu, sarkasmu a ztráty nevinnosti.

Hlavním hrdinou a zároveň vypravěčem je třiceti dvou letej Harry, bejvalej prostitut, kterej už pár let vede svou vlastní gay eskortní službu. Už skoro deset let žije ve vztahu se svým přítelem Liamem, ale začíná cítit, že jejich vztah stagnuje. Není nešťastnej, ale není ani šťastnej. Navíc si začíná všímat víc, než by měl, jednoho ze svých chlapců, mladičkýho a naivního Dannyho, kterej ale možná není gay. Do toho si získal vlastního stalkera v podobě Logana, kterýho byl Harry najatej "znásilnit".

Tahle kniha nebyla ani trochu to, co bych z podobnýho popisu očekávala. Není to o temných stránkách lidí, kteří se prodávají, nebo o znuděných chlápcích, kteří si kupujou sex za peníze. Jistě, nějakej ten sex se tu najde, ale tohle prostě není o sexu. To je jako kdyby se řeklo, že když je hlavní postava pekař, že je příběh o chlebu. Sex je prostě součástí Harryho práce i lidí v jeho okolí, bylo by divný, kdyby se tam nevyskytoval. Ale tahle kniha je hlavně o Harrym a událostech, který předcházely a částečně i způsobily, že se jeho život začal hroutit jako domeček z karet. A o tom, co bylo dál. Kupodivu to nebylo ani depresivní nebo vyloženě smutný. Sice tam bylo pár okamžiků, kdy mě kvůli Harrymu píchlo u srdce, ale to jen proto, že Harry je geniální postava a já ho miluju. Je tak trochu cynickej, ale svým způsobem i snílek, i když by to ale nikdy nepřiznal a možná si toho ani sám není vědomej. Tahle kniha je hlavně díky Harrymu hrozně vtipná. Jeho myšlenkový pochody jsou kolikrát k nezaplacení.

Co se týče Dannyho a Logana, někteří je milujou, jiní zase nenávidí... já jsem tak někde mezi. Danny se zdá tak naivní, až to někdy bolí. Když se hlásil o práci u eskortní služby, myslel si, že se jedná o doprovázení stařenek do divadla. Měla jsem ho svým způsobem ráda, i když jsem ho ke konci spíš nesnášela. Ale projevil se jako mnohem víc zajímavej charakter, než se nám autorka odhodlala ukázat. Možná i proto, že o něm plánuje samostatnou knihu. A Logan... myslím, že jsem na něho sdílela stejnej názor jako Harry - když držel hubu, tak byl k sežrání, ale jakmile ji otevřel, tak mě chytal amok a nejradši bych ho zmlátila. Stejně se mi ale nějakým záhadným způsobem dostal pod kůži. I když teda nemůžu říct, že bych je měla vyloženě ráda, chápala jsem je.

Četlo se to v podstatě úplně samo. Jen ze začátku jsem se do toho nemohla dostat. Harryho mudrování o eskortní službě ve stylu pokud si myslíte, že se něco má tak a tak, tak se pletete mě hrozně rozčilovalo a jen jsem přemejšlela, jak něco takovýho může autorka vědět. Navíc mi přišlo, že Harry mluví přímo k nám čtenářům, což nemívám ráda. Štvalo mě, že jsem se nemohla začíst. Ale myslím si, že je to jen tím, že jsem byla stále v zajetí předchozí knihy a v myšlenkách jsem neustále utíkala k ní. Nemohla jsem se soustředit. Aspoň si myslím, že je to jen tím, protože mi rozum říkal, že Harry je skvělá postava, přesně ten typ, co mám ráda, a že téma je zajímavý. Navíc po nějaký době jsem se do příběhu ponořila a jen jsem hltala stránku za stránkou a okolní svět pro mě přestal existovat. A po dokončení jsem jen zůstala ležet jako hromádka neštěstí, že to skončilo, a měla jsem chuť to začít číst znova. Nebo aspoň nějaký scény. Což se mi snad ještě nikdy nestalo. Prostě jsem se nechtěla s knihou rozloučit.

Žádné komentáře:

Okomentovat