středa 5. listopadu 2014

Everybody Sees the Ants - A.S. King

Moje hodnocení: 4.25/5

O šikaně a odvaze čelit životu a vlastním démonům, ať už jsou jakýkoliv. Zvláštní, povznášející a magický.

Od Kingový jsem už četla Please Ignore Vera Dietz a i když tam bylo několik opravdu až skoro dechberoucích částí, jako celek mě to moc nepřesvědčilo, protože to na mě bylo moc divný, moc jiný. Jsem proto hrozně ráda, že jsem se nenechala odradit a dala šanci její další knize Everybody Sees the Ants. I když i tahle kniha je divná a jiná a moje první pocity hraničily až se zklamáním a rozmrzelostí, co to zase proboha čtu, moje vytrvalost se vyplatila, protože i skoro měsíc po dočtení mě nutí přemejšlet.
Arenť we all bleeding a little?
Lucky Linderman se zlobí. Lucky Linderman trpí. V říši snů zachraňuje svýho ztracenýho dědu a v reálným světě je terčem šikany. Bude vás štvát a budete ho milovat. Budete mu fandit a budete ho chtít přetáhnout klackem přes hlavu. Rozhodně se s ním nebudete nudit. Vydáte se s ním na cestu, na který potkáte spoustu nešťastných lidí, kteří svým problémům čelí po svým. Někteří utíkají před realitou, jiní je ignorujou. Někteří rebelujou, jiní lžou a další polykají prášky. A jiní, jako Lucky, se jim rozhodnou postavit.

Jsem z knihy docela odvařená. Možná i proto, že jsem vůbec nečekala, že se mi bude líbit. Obzvlášť po tom odvážným začátku, kdy Kingová představila Luckyho jako extrémně nesympatickýho hrdinu, kterej mě vyloženě iritoval. Jeho problémy jsou ty největší na světě a neustále kroutí očima nad vším, co dospělí řeknou. Kňučí, že ho nikdo z nich nechápe, a v duchu všem vyčítá, že se o něho nezajímají. A přitom je sám sebestřednej a o pochopení dospělých se taky nesnaží. Je to sice poměrně reálný vykreslení puberťáků, kteří jsou naštvaní na celej svět, ale to neznamená, že to není otravný. Ani trochu tomu nepomohlo, že vypravěčem je právě Lucky, takže většina dospělých se opravdu zdá dvourozměrná nebo v lepším případě vyloženě pitomá.

Poměrně brzo ale nastal zvrat. Jako kdyby mi autorka viděla do hlavy a všechno, co jsem do tý doby rozmrzele komentovala, zázračně napravila. Šikana konečně zašla až příliš daleko a Lucky chtě nechtě otvírá oči a vidí svět (a lidi v něm) takovej, jakej je. Hádám ale, že s náma Kingová mistrně manipuluje - z čím hlubšího bahna se musíme vyhrabat, o to silnější bude náš prožitek z cesty. A za tohle musím autorce smeknout klobouk. Protože kudos komukoliv, kdo mě z otrávenýho a znuděnýho rozpoložení dokáže dostat do stavu, kdy se neuvěřitelnou rychlostí nadšeně řítím k očekávaný katarzi.

A když už je řeč o konci, přišel naprosto nečekaně. Kingová bere do extrému rčení, že cesta je často důležitější než samotnej cíl, a snaží se nás přesvědčit, že stejně důležitá je i jen cesta k rozhodnutí vydat se na cestu k cíli. Ve chvíli, kdy jsem se dostala na konec, nechápavě jsem hledala další kapitolu a chvilku jsem zvažovala, jestli nemám nějaký vadný vydání. Na jednu stranu mě tenhle otevřenej konec strašně frustruje, protože akorát vyvolal řadu zajímavých otázek, ale na druhou stranu koresponduje s myšlenkou knihy, že se každej musí ze svýho vězení dostat sám.

Tohle je jedna z těch situací, kdy lituju, že nemám dar výřečnosti, protože cokoliv se tu pokouším sesmolit, neodpovídá kvalitě knihy a literárnímu umu Kingový. Mohla bych tu zmateně vykřikovat věty typu záchranný mise a kladení pastí v džungli! nebo divadlo o vagínách!mluvící mravenci!, kterým by stejně nikdo nerozuměl. Nebo bych se mohla pustit do detailního popisu všech těch zvláštních prvků, který tam Kingová nacpala, a připravit vás o radost ze čtení. Takže snad mi budete věřit, když jednoduše řeknu, že je to kvalitně a čtivě napsaná kniha, která přesahuje hranice obyčejnýho YA žánru a originálním způsobem vypráví o zajímavým tématu, který je sice pochmurný, ale při čtení máte skoro až očišťující a nadějnej pocit.
New skin amazes me. New skin is a miracle. It is proof that we can heal.
Vřele vám Everybody Sees the Ants doporučuju. Pokud vám nevadí otevřený konce. Pokud vám nevadí, že tu není žádná láska - existuje přece taková spousta jiných emocí, o kterých se dá psát! Pokud vám nevadí, že je kniha spíš umělecká než reálná - což podporuje i existence ostatním neviditelných mravenců, kteří Luckymu na jeho cestě fandí, nebo až neskutečně reálný sny. Pokud milujete osobní růst hrdinů a lidský životy v celý svý "kráse". Pokud máte chuť na něco jinýho, než je většina YA knih.

Žádné komentáře:

Okomentovat