neděle 23. června 2013

Restraint - Dark Emeralds & Supernatural

Moje hodnocení: kniha - 2.5/5; seriál - 3.5/5; herci - 5/5

Tohle bude z mý strany tak trochu netradiční článek, protože nebudu mluvit jenom o knize Restraint, ale i o seriálu Supernatural, kterej byl v podstatě důvodem, proč jsem se do čtení pustila. Nebo naopak? Je to komplikovaný. Aneb slepice nebo vejce? Každopádně nemůžu ji objektivně hodnotit, aniž bych zmínila seriál, a nebejt něho, tak by tohle byla normálně kniha, který bych se vyhnula hned z několika důvodů. Těma hlavníma jsou téma - bleeeh na všechny romanticky založený knihy z viktoriánský nebo podobně založený éry. A fuj na všechny slash fanfikce. Tohle je sice první, kterou jsem četla, ale vadí mi už jen ta samotná myšlenka dělat něco z něčeho, co něco není.

Herci
Pokusím se trochu objasnit sled událostí, který vedly až k tomuhle bodu. Kontrolovala jsem svůj feed na Goodreads a jedna známá začala básnit o týhle knize. Tak jsem si přečetla shrnutí, ze kterýho bylo hned patrný, že se jedná o slashovou fanfikci. Tím by to pro mě normálně haslo, ale zmátlo mě, že jsem netušila, o kom to je - žádnej obvyklej Harry a Draco nebo Sherlock a Moriarty. Ale nějakej Jared Padalecki a Jensen Ackles. Huh? Jsem od přírody chorobně zvědavá osoba, tak jsem požádala o pomoc strýčka Googla a našla si pár obrázků.

Hehehe, což o to, ráda se podívám na pěkný chlapy, ale zaujala mě až jedna fotka, kde nebyli v žádný sexy póze nebo v nějakých uměle naaranžovaných promo fotkách. Byla to obyčejná fotka z natáčení, kde se spolu Jared a Jensen bavili. Působili tak strašně sympaticky, tak uvolněně a tak... já ani nevím, jak přesně to říct. Přišlo mi, že se znají už spoustu let a že se cítí spolu dobře. Aneb to jsem zase já, že si vymyslím vlastní historii k jednomu pitomýmu obrázku. Chtěla jsem o nich vědět víc, tak jsem začala sledovat Supernatural.

Seriál
A o čem že to je? Příběh je tradiční klišé - Sam a Dean jsou bratři a jako ještě malým dětem jim démon zabil matku. Jejich otec pak zasvětil svůj život i život svých synů lovení všemožných příšer. Od duchů, vlkodlaků, přes upíry až po démony. Jenže takovejhle život si vyžaduje neustálý cestování, nikdy se nemůžou usadit, nikomu nemůžou říct pravdu nebo se s někým nějak víc sblížit, protože by je jen vystavovali nebezpečí. Není proto divu, že Sam pověsí rodinnej byznys na hřebík, najde si přítelkyni, začne studovat práva a žít naprosto normální život. Dokud mu do něho znova nevstoupí Dean s tím, že jejich táta zmizel. A šou může začít.

Ha! Hned od první epizody mě to dostalo. Vůbec jsem nečekala, že se mi to bude líbit. Čekala jsem něco ve stylu Buffy (kterou jsem mimochodem nikdy neviděla). Představovala jsem si dva sexy namakaný týpky, kteří pobíhají okolo a zabíjejí monstra. Něco trapnýho a kýčovitýho. Ahahaha, kupodivu jsem přesně tohle dostala, ale nepřišlo mi to ani trapný ani kýčovitý (i když to přece jen je možná obojí). Přišlo mi to akční, vtipný a s pěknýma efektama. A hlavně jsem byla od první chvíle okouzlená naší hereckou dvojkou. Mají neuvěřitelnou chemii, jako kdyby se vážně znali roky a ne jen chvilku. Bez nich by to nebylo ono.

Tenhle seriál je takovej podivnej mišmaš všeho možnýho. Je tu akce, jsou tu drsný momenty, i (skoro) strašidelný momenty, občas jsou tu i dost emo momenty, dojáky, ale i sexy momenty. Člověk taky dost často musí kroutit hlavou nad tím, jak podivnej vztah ti dva mají. Ale to, co mě drželo přilepenou u počítače a přimělo mě shlídnout všech osm sezón za tři tejdny (navrch ke všem ostatním povinnostem), byl humor. U některých scén jsem doslova brečela smíchy. Vážně - tekly mi slzy po tvářích a snažila jsem se zadusit peřinou, aby si lidi ve vedlejším pokoji nemysleli, že jsem vadná. A hudba. Omg, hudba! Kdo má rád rock, bude při sledování seriálu v sedmým nebi. Bohužel má seriál klesající kvalitu. Nikdy mě nijak zvlášť nezajímala hlavní dějová linka a ještě ke všemu to začalo bejt čím dál tím víc bizarní. Ale ti dva jsou stále dokonalí a já se těším jak malá holka na konec léta (jo, ještě ani pořádně nezačalo) a další sezónu.

Snažila jsem se na youtube najít nějakou ukázku (video za tisíc slov), která by neobsahovala moc spoilerů. Bohužel jsou většinou strašně depresivní nebo přehnaně dojemný. Vybrala jsem aspoň jednu z těch normálnějších.


Kniha
Takže jsem dokončila sledování seriálu a chtěla jsem víc. Byla jsem doslova navnaděná pustit se do čtení knihy. Uh, nebudu se o ní moc rozepisovat, protože momentálně si ze všeho nejvíc přeju, abych mohla zapomenout, že jsem ji kdy četla. Nebyla špatná. Ale pokud jsem na Supernatural obdivovala humor, Deanovu přízemnost a hlášky, tak Restraint byl pravej opak.

Píše se rok 1818 a vikomt Tristan Jarett (aka Jared Padalecki) se na doporučení svý dobrý kamarádky rozhodne, že si nechá namalovat portrét. Osloví proto malíře Johna Ackleberyho (aka Jensen Ackles) v naději, že by pro něj namaloval obraz, kterej by ho zachycoval takovýho, jakej je. Jsou sice z naprosto odlišných společenských kruhů, ale postupně se spřátelí a časem samozřejmě i něco víc.

Hrozně na týhle knize oceňuju, že působila reálně. Jazyk mi připomínal Jane Austenovou. Vím, odvážný tvrzení, ale je to tak. Četla jsem nedávno kus knihy Pýcha a předsudek v angličtině, takže vím, co říkám. Opravdu mě zaskočilo, jak to bylo jazykově kvalitní. Stejně tak působil reálně jejich vztah - žádnej naivní happyend, kde by veřejně prohlásili svou lásku a všichni jim nadšeně gratulovali. Ne, všechno probíhalo nádherně pomalu, jejich přátelství se postupně prohlubovalo a když už to bylo za hranicema toho, co je společensky vhodný, nastoupilo celoživotní skrývání, i vydírání nebo falešný sňatky.

Tak proč je to pro mě taková hrůza? Za první právě ten jazyk - já tu dobovou Anglii tak nesnáším! Je to takový prkenný, suchý, jsou to samí džentlmeni a samá lady a plný společenských večírků, kde se všichni baví o takových pitomostech... uh, nechtěla bych žít v takový době. Přesto jsem si po nějaký době zvykla a v rámci možností si to i začala užívat. Kámen úrazu ale nastal ve chvíli, kdy jsem si uvědomila, že je to fanfikce a pokusila se do hlavních rolí promítnout Sama a Deana. V tu chvíli se pro mě všechno zhroutilo. Moje představa o těch dvou se od tý autorčiný tak radikálně liší, že jsem to skoro nedokázala dočíst. Každá další scéna pro mě byla vyloženě utrpením.

A zase zpátky k hercům
Ale hej, říkala jsem si, že to je možná jen tím, že to přece není o Samovi a Deanovi, ale o Jaredovi a Jensenovi. A co já vím, jací jsou ve skutečnosti herci? Tak jsem udělala menší průzkum - objevila jsem na youtube nepovedený scény z natáčení nebo rozhovory z různých akcí. A verdikt? Ti hoši jsou ještě větší pošuci, než jsem čekala! Strávila jsem hodiny sledováním všemožných rozhovorů s fanouškama (škoda jen, že jsou na youtube v tak mizerný kvalitě a někdy jim není moc rozumět). Zase mám co dělat a na tváři mám neustále křeč od toho, jak se žulím jak blázen. Miluju vás hoši! A Dark Emeralds se může jít vycpat.

Žádné komentáře:

Okomentovat