pondělí 31. března 2014

Mé březnové objevy, na které se těším...

Nepředpokládám, že bych během dneška objevila ještě něco zajímavýho, a nechce se mi to nechávat na apríla. Protože tohle je vážná věc ;)

Tenhle měsíc jsem objevila hned několik nových knih, který mě natolik zaujaly, že jsem se musela přemáhat, abych je nezačala číst ještě před zveřejněním článku - protože psát o objevech, který jsem si už přečetla, není až taková zábava. Ráda si porovnávám svoje "před" a "po". I tak jsem u pár z nich neodolala, takže kupička mých zveřejněných březnových objevů je o něco štíhlejší, než co odpovídá skutečnosti.

Malá statistika pro historický účely - únor jsem zakončila s 98 knihama na seznamu, březen jich za sebou zanechal na odškrtnutí "jen" 97.


Child 44 - Tom Rob Smith

thriller, crime, historie, série, v češtině

Na tuhle knihu se neskutečně těším. Jak jinak, když pojednává o honu na masovýho vraha ;) A snad to nebude až tak marný, když se podle týhle knihy letos natočil film.

Sovětskej svaz v padesátých letech za vlády Stalina - utopickej svět, kde masoví vrazi neexistujou. Nežijeme přece na zkaženým západě, že. O to větší problém má Leo Demidov, policejní vyšetřovatel, kterej tváří v tvář faktům musí přiznat, že se jim po zemi opravdu jeden prohání. Ironie, že to nemůže říct nahlas nebo jednotlivý případy náležitě vyšetřovat, aniž by byl prohlášenej za nepřítele státu. Protože jsme přece v Sovětským svazu. A tam žádní vrazi nejsou.

Těším se na to už jen kvůli týhle zvrácený ironii. A není to výmysl nebo jen americká propaganda proti Rusku. Child 44 je totiž na motivy skutečný události. V osmdesátých letech byl v Sovětským svazu doopravdy jeden masovej vrah. Andrej Čikatilo zavraždil přes padesát lidí, z nichž většina byly děti. A kvůli týhle šarádě trvalo přes deset let, než ho chytili, i když byl jedním z podezřelých už u první oběti.

Edit: přečteno a i když to byl svým způsobem fascinující příběh (už jen proto, že se takový věci opravdu děly), způsob psaní už zas tak fascinující nebyl. Poutavej začátek a konec, mdlej prostředek.

The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian - Sherman Alexie

YA/NA, coming of age, komedie

Objevení pro mě týhle naprosto neznámý knihy se pojí s mým objevením pro mě do tý doby naprosto neznámýho blogu. Hanina recenze mě natolik zaujala a pobavila, že jsem si tuhle knihu okamžitě zařadila na seznam.

Vypráví o Juniorovi, kterej se rozhodl, že od střední začne chodit na normální školu. S ostatníma bílýma dětma, i když on sám je indián a žije v rezervaci. Mělo by to bejt o Juniorově snaze dostat se z rezervace ven a neskončit tam do konce svýho života. A o kulturním šoku, kterej nevyhnutelně zažívá.

Podle recenzí hádám, že to bude celkem vtipný, což snad bohatě vynahradí moje tušení, že tady život indiánů v rezervaci nebude vylíčenej zrovna růžově. Autor je sám indián, tak se snad nebudu muset bát nepřesností.

A Single Man - Christopher Isherwood

GLBT

Naprosto netuším, jakej štítek tomu přiřadit. Nechte mě v tichosti přemejšlet...

Knihy, kde je hlavní hrdina gay, dneska nejsou žádnou zvláštností. A dokonce je i spousta knih, kde je takovej hrdina vylíčenej jako normální lidská bytost. Ovšem na začátku šedesátých let, kdy tahle kniha poprvý vyšla, to rozhodně šokující bylo.

A Single Man se odehrává během jednoho obyčejnýho dne. Hlavní hrdina George, samotář a profesor ve středním věku, se vyrovnává se smrtí svýho partnera. Společně s ním zažijeme jeden jeho den - nákup v potravinách, učení ve škole, interakce se sousedy...

Podle recenzí usuzuju, že se to ponese v tak trochu depresivním tónu, protože budeme svědky Georgovy hluboký osamělosti. Ale zároveň by to měla prolínat jeho chuť žít. Kniha se dočkala i zfilmování s Colinem Firthem a Julianne Moore, ale úplně si umím představit tu dusivou atmosféru. Myslím, že dám přednost knize.

2 komentáře:

  1. Ta první knížka se v češtině jmenuje Dítě č.44, že? Četla ji mamka a prý je to celkem síla, ale moc se jí knížka líbila :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš to, ani jsem si nevšimla, že to bylo přeložený i do češtiny :) Ale jo, je to ona.
      A už jsem ji i zrovna včera dočetla. Síla to asi je - přimělo mě to litovat lidi, kteří v tý době žili - a nejspíš i patří mezi knihy, který se mi s odstupem času budou líbit víc a víc... ale i přes úžasně chytlavej začátek a napínavej konec jsem se dost často nudila. Obsahově je to perfektní, ale styl psaní byl... tak trochu strojenej. Rozhodně doufám, že překlad tuhle vadu na kráse odstranil.

      Vymazat