středa 22. července 2015

Čtyři resty pro klid duše

Poraženě přiznávám, že jsem v psaní svých pseudonázorů poněkud ve skluzu. Vesele si čtu, ale k psaní se už moc nemám. Pokusila jsem se to trochu napravit a udělala jsem zkrácenou verzi (haha, snaha byla) aspoň pár knih, který stály za zmínku, protože jinak by mi to prostě nedalo spát. A malej zázrak - všechny z nich jsou přeložený nebo se aspoň překládají.

The Martian - Andy Weir 
(Moje hodnocení: 4/5)

scifi, thriller, humor, v češtině 

Trosečník tak trochu v novým kabátě zkříženej s reality show. Vtipný, rychlý a naučný. Místy ale nepravděpodobný.
So that’s the situation. I’m stranded on Mars. I have no way to communicate with Hermes or Earth. Everyone thinks I’m dead. I’m in a Hab designed to last thirty-one days.
If the oxygenator breaks down, I’ll suffocate. If the water reclaimer breaks down, I’ll die of thirst. If the Hab breaches, I’ll just kind of explode. If none of those things happen, I’ll eventually run out of food and starve to death.
So yeah. I’m fucked.
Kdo by dneska neznal Marťana? Kosmonaut Mark po nehodě zůstane zcela opuštěnej na Marsu. Všichni si myslí, že je mrtvej, takže čekat na záchrannou misi nemá smysl. Má omezený množství jídla i kyslíku na pustý planetě. Většina z nás by si asi hodila mašli, ale Mark se pustí do vlastní záchrany s osobitým humorem. Kam se na něj hrabe Tom Hanks.

Plusy. Bylo to neskutečně vtipný a zároveň naučný. Mark je druhej MacGyver, co si s pomocí klacíku zvládne udělat vodu a ještě přitom vybuchnout a přežít to. Ve vesmíru. I shit you not. Vysvětluje všechno pěkně polopaticky, že i naprostej blbec to pochopí. Navíc to má takovej  ten bezstarostnej humor typu omg, asi za chvilku umřu, tak co se třeba nepodívat na nějakej seriál? Četlo se to zkrátka jedna báseň a v podstatě to nemělo žádný hluchý místo.

Mínusy. Někomu možná budou vadit všechny ty technický pasáže věnující se Markovým modifikacím jeho vesmírnýho obydlí (osobně jsem si je ale užívala skoro nejvíc). Navíc většina děje se dá popsat jako neustálej kolotoč sledu událostí - něco se posere, Mark to jako zázrakem přežije a následně zdánlivě nepřekonatelnej problém vyřeší, aby se vzápětí posralo něco dalšího. A všechno se to stupňuje, takže konec už byl trochu přehnanej. A hollywoodsky předvídatelnej. Není divu, že už podle toho natočili film.

Faktem je, že jsem Marťana vyloženě hltala. Už dlouho jsem se při čtení tak nebavila. A ještě hodně dlouho po dočtení jsem měla nutkání bavit se o něm s kýmkoliv, kdo by byl ochotnej mě poslouchat. Konečně kniha, která si ten humbuk, co se kolem ní vytvořil, zaslouží. Vřele doporučuju, je to jízda.

Saga #1-25 - Brian K. Vaughan & Fiona Staples
(Moje hodnocení: 3/5)

komiks, fantasy, scifi, humor, v češtině

Romeo a Julie v novým podání. Veronu si zaměňte za vesmír, Monteky a Kapulety za dvě rozdílný rasy a místo sebevraždy si dodejte útěk a mimino. Absurdní a tím pádem vtipný, trochu vulgární a nádherně nakreslený.

Příběh začíná dost jednoduše. Dva milenci ze znepřátelených táborů se do sebe zamilujou a splodí spolu dítě. Rázem se stanou nepřítelem číslo jedna obou stran. Nikdo totiž nechce podrývat morálku svých vojáků, kdyby se přišlo na to, že oni ve válce pokládají svoje životy, zatímco ostatní si užívají s nepřítelem.
Never worry what other people think of you, because no one ever thinks of you.  
Plusy. Rozhodně nádherná kresba, ta je na prvním místě. Dál je tu celá řada dalších originálních postav a šílených ras, který dodávají příběhu na zajímavosti. Už jen kvůli tomu by to stálo za přečtení. Občas na nás vybalí nějaký to "moudro", na který se dá reagovat buď nechápavým pohledem nebo hysterickým smíchem. Schválně si tipněte, co je opakem války. Malá nápověda: mír to není. Hlavní příběh je sice ze začátku dost předvídatelnej a je doprovázenej zdánlivě chaotickou směskou vedlejších příběhů, ale jak se víc vyvíjí a jednotlivý linie se začnou protínat (cca od třetího volume), tak mě to opravdu začalo bavit. Je to frustrující, ale zábavný a nepředvídatelný.

Mínusy. Jednotlivý kapitoly jsou obsahově hrozně krátký na to, aby mě to nějak ohromilo a udrželo si to mou pozornost na delší dobu - a jen představa, že bych po každý kapitole čekala měsíce na další? Asi bych to vzdala a přestala číst. Byla tam řada scén, který příběhu nijak nesloužily a byly tam jen pro šokování nebo znechucení čtenáře (osmá kapitolo, mračím se na tebe). Spoustu nedostatků jsem byla ochotná přehlídnout jen kvůli nádherný kresbě. Přiznejme si to, kdyby to nebyl komiks, ale klasická kniha, tak to jen málokoho uchvátí.

Sice je už venku dalších pár kapitol, ale nijak zvlášť mě nelákají. Na druhou stranu ale ani nejsem komiksovej fanoušek (můžu jen porovnávat s mangou, kde znám mnohem lepší kousky). Z toho mála, co jsem četla, bych řekla, že jsem si to užívala stejně jako třeba Sláine nebo Lobo - baví mě to, dokud si to čtu, ale za pár dní po tom ani nevzdechnu. Vysoce pravděpodobně si to ale přečtu, až to bude komplet ukončený, to čekání na pokračování by mi to jinak naprosto znechutilo. Zkušenější komiksoví čtenáři, kteří ujíždí na kresbě, originalitě, absurditě nebo akci, by si k mýmu hodnocení měli přidat minimálně jednu hvězdičku.

The Broken Empire trilogie - Mark Lawrence
(Moje hodnocení: 4/5)

fantasy, scifi, paranormal, série, v češtině

One man kid show sledující ambice jednoho ze stovky princů na sjednocení ovládnutí všech království. Kontroverzní hlavní hrdina, nádherný psaní a fascinující svět. Pokud vás ale ani jedno z toho vyloženě nenadchne, budete se nehorázně nudit.

Každá z knih sleduje určitou etapu života hlavního hrdiny Jorga, prince v malým království. Od doby, kdy cca v osmi letech přísahá pomstu svýmu strýci za vraždu jeho matky a bratra a v deseti se s bandou vrahů a vyvrhelů vydá "na cesty", až do jeho zhruba dvaceti let, kdy si brousí drápy na celou říši. Pokud si nezamilujete Jorga, jste v háji.
Dark times call for dark choices. Choose me.
Plusy. Jorg. Uvěřitelně se vyvíjí. Normálně bych začala, jak miluju morálně šedý postavy. Na Jorgovi ale ze začátku není absolutně nic šedýho. Je to šílenej psychopat s prohnilou duší, kterýmu není absolutně nic svatý. Bez mrknutí oka vraždí, znásilňuje a bez výčitek klidně obětuje některýho ze svých takzvaných bratrů. Ať už proto, že měl špatnou náladu, nebo že mu to zachrání kůži. Na Jorgovi není nic, co by mohli normální lidi milovat. Je bezcitnej, nehraje podle pravidel a nijak se tím netají. No, já stejně nikdy nebyla normální, protože ještě než skončila první kniha, začala jsem mu držet palce. A během druhý knihy se ze mě stala jeho zarytá fanynka. Moje čtení by se dalo sesumírovat jako Jorg, Jorg, bla bla bla... Jorg, omg Jorg! bla bla bla... Nemám slov. Přímo mi rostl před očima. Jak fyzicky, tak i duševně. A přitom stále zůstával svůj. Stále je ochotnej obětovat cokoliv a kohokoliv, ale už ne pro zábavu a neznamená to, že ho to někdy nebolí. Je to jedna z nej-3D postav, o kterých jsem četla.

Aby toho nebylo málo, bylo to naprosto úchvatně napsaný. Nejen formou - při některých scénách mi až běhal mráz po zádech a dokázaly mě úplně pohltit. Ale mělo to i obsah - podtrhávala jsem si v kindlu zajímavý, i když občas kontroverzní, myšlenky jako na běžícím páse.

A svět. Budu se opakovat, ale miluju scifi fantasy. Představte si, že se naše civilizace vyhladí pomocí atomovek a za pár tisíciletí se tu vytvoří nová pseudostředověká říše. Naši hrdinové tak občas narazí na starou technologii, se kterou si neví rady. Někdy to bylo zábavný (jako když začnou uctívat porouchanej stroj) a někdy děsivý (jako když náš malej sociopat objeví atomovku). A ještě to bylo okořeněný o trochu toho nadpřirozena, kdy se setřely hranice mezi možným a nemožným a objevujou se tu nekromanti nebo všelijací čarodějové.

Mínusy. Nemůžu popřít, že se to často neskutečně vleklo. Ze začátku jsem si nebyla jistá, co na tom lidi vidí. Ať už negativně - to násilí nebylo přehnaný ani explicitní; nebo pozitivně - Jorg byl chladnej, prázdnej, bez emocí a sledovat vnitřní pohnutky takovýho člověka bylo celkem nudný. Ale jakmile jsem si toho malýho psychopata zamilovala a začala si všímat jeho drobných změn, byla jsem za vodou. Kdo se do tohohle bodu nedostane, bude mít velkej problém, protože kromě Jorgova pomalýho psychologickýho vývoje se tam toho zas až tak moc neděje.

Kdo má chuť přečíst si příběh o galantním princi na bílým koni z pohledu zlýho rytíře, kterej se ho rozhodne zabít, tak tahle trilogie je dobrá volba.

The Dresden Files #1-3 - Jim Butcher
(Moje hodnocení: 3.5/5)

urban fantasy, humor, série, v češtině

Série o čaroději k pronajmutí, co pomáhá vyšetřovat záhadný vraždy v dnešním Chicagu. Je to humorná akční detektivka, která má slibnej potenciál.

Zatím jsem z týhle nekonečný série (patnáct dílů a stále vychází další; i když autor tvrdí, že to má rozplánovaný až do velkýho apokalyptickýho konce kolem dvacátýho dílu) četla jen tři knihy, takže mě berte s rezervou. Harry Dresden je čaroděj z povolání, najdete ho i ve zlatých stránkách - nalezení ztracených věcí a podobně. Soukromá praxe ovšem moc nevynáší, protože odmítá dělat elixíry lásky nebo bezedný peněženky, tak si občas přivydělává jako konzultant pro místní policii, která za ním přijde, kdykoliv si neví rady s nějakou záhadnou vraždou. Harry začně vyšetřovat, rejpne do vosího hnízda a začíná jedna dlouhá nekončící akce.
My head was throbbing, and my hands were shaking, but I went down the ladder to my workroom - and started figuring out how to rip someone's heart out of his chest from fifty miles away.
Who says I never do anything fun on a Friday night?
Plusy. Akce, akce, akce. Dresden je perfektní oddechový čtení, když se chcete jen bavit a nad ničím složitě nepřemejšlet. Nevěřila bych, že je možný, aby kniha byla skoro jenom o akci a stále mě bavila, ale světe div se, Dresden je tu. Opravdu je to od začátku až do konce nabitý akčníma scénama, kdy se někdo někoho snaží zabít, nebo, jako v Harryho případě, vyhnout tomu, aby ho někdo zabil. Občas je sice tý akce až příliš a při čtení padám vyčerpáním společně s Harrym, ale většina čtenářů to spíš ocení, než že by si stěžovala. Navíc Harryho osobitej suchej humor z toho dělá opravdu zábavný čtení, který vás nutí přečíst to se zatajeným dechem na jeden zátah. A nakonec, aby toho nebylo málo, je tahle série nabitá nejen různou magií - od tradičních kouzel ve stylu abrakadabra, přes tvorbu různých elixírů, až po všelijaký prokletí - ale i přehršlí magických stvoření - jen za tyhle tři knihy se tu vyskytli upíři, vlkodlaci, démoni, duchové, víly, boží bojovníci, temní čarodějové nebo dokonce i draci. A něco mi říká, že nás s dalšíma dílama čeká ještě nejedno překvapení.

Mínusy. Pokud si nezamilujete Harryho, máte problém. A spousta čtenářů s Harrym opravdu problém má. Harry je podle svých slov trochu staromódní. Podle někoho jinýho by asi byl džentlmen. No a podle ostatních je to šovinista, kterýmu by se mělo šlápnout do úsměvu. Já si prozatím ponechávám neutrální postoj, protože mi ta jeho potřeba ochraňovat ženský a chovat se k nim hezky zas až tak moc nevadí. Co je mi ale trnem v oku, je fakt, že hlavní hrdinky tu jsou sice popsaný jako briliatní kickass ženský, který jsou úspěšný a na Harryho zastaralý názory přinejlepším zvysoka kašlou, ale já po většinu času jen v duchu sténám nad tím, jak se do všeho akorát pletou a přidělávají Harrymu práci. Hardcore feministky by Butchera roznesly na kopytech.

Zajímavosti. Autor v jednom rozhovoru prozradil, že první díl vznikl jako vtip - chtěl ukázat, jak se to dělat nemá, a zkusil napsat co nejvíc klišoidní a komerční příběh, na kterej se vzmohl. Při psaní se nechal inspirovat sérií o Anitě Blake a Harry je inspirovanej postavou Petera Parkera (obzvlášť faktem, že za maskou superhrdiny se schovává obyčejnej člověk, co taky musí platit účty). Série je tak populární, že vychází i v jiných formátech jako jsou audioknihy namluvený Jamesem Marstersem, komiksy, televizní seriál (i když ten většina lidí odsoudila) nebo jako stolní hra na hrdiny (RPG). Stále jsem vás nenalákala?

Faktem je, že tahle série je spíš oddechová záležitost, ale právě proto se tak dobře čte. Většina lidí na GR tvrdí, že opravdovej zvrat k lepšímu přijde někde mezi třetí až šestou knihou, ale já tvrdím, že je to dobrý hned od začátku. Dlouho jsem hledala urban fantasy, kde by romance nehrála hlavní roli, a musím říct, že jsem s tímhle výběrem spokojená. Určitě doporučuju.

2 komentáře:

  1. Vaughan je skvelý, ale presne, treba to mať všetko naraz a nečakať na ďalšie kapitoly :D Nečítala som síce všetky dary, čo tomuto svetu dal (práve napríklad ani Sagu nie O:)), ale mám hriešne rada napríklad Runaways :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě že čím víc jsem si toho přečetla, tím víc se mi to líbilo (jako asi u všeho), ale čím víc času od přečtení uplynulo, tím menší jsem měla zájem pokračovat. Proto jsem zvažovala, že bych si od něho přečetla i něco už ukončenýho, abych zjistila, jestli ke konci mívá aha! moment. Momentálně netuším, kam by se Saga mohla dějově ubírat. Což je ale asi fajn :)

      Vymazat