úterý 27. listopadu 2012

Knihy, které mě zaujaly, ale které si asi nikdy nepřečtu...

Poslední dobou se mi dost často stává, že když brouzdám goodreads, narazím na knihu, která mě zaujme. Podívám se na obálku a název, na žánr, pak na hodnocení, přečtu si shrnutí a nakonec si projdu některý komentáře. Obzvlášť ty se třema hvězdičkama bejvají neujužitečnější. Bejvá v nich jak to dobrý, tak to špatný, a já se tak můžu rozhodnout, jestli je to něco, co by se mi mohlo líbit. Dost často to selže právě na negativních komentářích. Já vím, neměla bych něco zavrhovat na základě cizích názorů, měla bych si udělat svůj vlastní. Jenže knih ke čtení je tolik a času tak málo, tak na co riskovat, že mě daná kniha nebude bavit?

Jenže poslední dobou se mi stává ještě jedna zábavná věc. Nevím, jestli je to mou špatnou pamětí, nebo tím doporučováním knih na goodreads, anebo jen prostě rostoucím množstvím knih na mých poličkách, ale stává se mi, že narazím na knihu, která mě zaujme, podívám se na obálku a název, na žánr, pak na hodnocení, přečtu si shrnutí a nakonec si projdu některý komentáře... a kruci, tohle mi zní povědomě. No jasně, tuhle knihu jsem už jednou obdivovala a zavrhla. Jelikož se mi to stává čím dál tím častějc a nejevím známky zlepšení - některý knihy "obdivuju" i víc než jen dvakrát - rozhodla jsem se, že bych si měla udělat seznam knih, který jsem zavrhla, abych si pro příště ušetřila čas a zklamání, že jsem na konci svýho zkoumacího procesu zjistila, že se dívám na cosi povědomýho.

Taky jsem se tenhle měsíc rozhodla udělat pořádnou čistku svýho to-read listu. Některý knihy tam hnily už přes rok a já se jim vyhejbala jak morový ráně. Tak proč je tam nechávat? Pro začátek jsem odstranila všechny knihy s označením middle grade. Věřím, že jsou to naprosto nádherný knihy, ale už mi není deset, není mi ani patnáct a jsem prostě myšlenkově někde jinde, než abych si četla o dobrodružstvích dvanáctiletých dětí. Taky jsem se pořádně zamyslela nad všema kniha, který měly přes pět set stran... říkám si, že jsem tohle měla udělat už mnohem dřív.

In the Night Garden - Catherynne M. Valente

fantasy

Tohle mě zaujalo vysokým hodnocením, pozitivníma komentářema... Dokonce to získalo Mythopoeic Fantasy Award za literaturu pro dospělý. Obdoba příběhů Tisíce a jedné noci v tak trochu novým kabátě. Jeden z důvodů, proč si to nejspíš nikdy nepřečtu, je to, že spousta lidí si stěžovala, že se v tom ztráceli. Jsou tam příběhy v příbězích a všechno je to tak nějak vzájemně komplikovaně propletený. To já nemívám ráda. Ale ten hlavní důvod je ten, že to není v češtině. Moje znalost angličtiny je sice víc než obstojná, zvládám slang i zkratky a slovník při čtení nepotřebuju. Ale přece jen nejsem rodilej mluvčí a nemyslím si, že bych kdy dokázala ocenit květnatost jazyka, kterou většina čtenářů obdivovala. Nad výrazama jako desultory eyes nebo popisama jako ebony dust like crystal snow nebo pale stone like dark ice bych jen kroutila hlavou v marný snaze pochopit, co tím vlastně chtěl básník říct. Nehledě na to, že přílišnou květnatost nemám ráda ani v češtině.

The Reality Dysfunction - Peter F. Hamilton

scifi, série

Hmm... jedna moje známá tomu dala plnej počet a obecně to má poměrně dobrý hodnocení. Navíc je to scifi a dočetla jsem se, že jsou tam lidi propojení s technologií, což je něco, co se mi vždycky líbilo a od přečtení Historie Duny vyloženě fascinovalo. Jenže jsem si asi měla víc pozorně přečíst shrnutí a detaily knihy, stejně tak i komentáře ostatních uživatelů. Možná bych si tak všimla, že první díl má přes 1200 stran. Jsem zastánce názoru, že dobrej autor nepotřebuje ke sdělení svých myšlenek tisíce stran. A poznámky některých čtenářů, že se to neuvěřitelně vleklo a i v polovině knihy se příběh sotva pohnul, mě jen přesvědčily o tom, že tohle asi nebude ten dobrej autor, kterej toho má jen hodně na srdci.

Trial - Etienne

MM, série

Přečetla jsem si shrnutí a zřejmě naivně jsem si myslela, že to bude o vztahu dvou lidí - právníka a vdovce. Vdovce? Zpozorněla jsem, protože v duchu tak trochu fandím tý utopii, kde jsou všichni bisexuální a lidská sexualita je jen otázkou preferencí. A tenhle vdovec je ale souzenej za vraždu a tenhle právník je jeho obhájce. Co víc si přát? Čekala jsem záhadu, vyšetřování, soud a zakázanou lásku. Pak jsem si ale přečetla povětšinou negativní komentáře a zjistila jsem, že to převážně hodnotili jako naprosto nudný, bez příběhu a že soud se odehrál až někde na úplným konci. Zbytek že byl jen o tom, jak jedli, někam chodili nebo jezdili... bez obsahu. Kdyby to tvrdilo jen pár lidí, tak bych klidně věřila, že jim jen vadí absence sexu (což někteří mylně ztotožňujou s dějem), ale když to tvrdil snad každej druhej člověk, tak jsem přehodnotila svůj zájem si tohle přečíst.

Dealing with Dragons - Patricia C. Wrede

fantasy, komedie, série

Následujících pár knih by se dalo jednoduše charakterizovat jako knihy pro děti, nebo aspoň pro ty mladší generace. Není na nich nic špatnýho, ale nechci se do nich moc pouštět.

Tahle konkrétní kniha mě kdysi zaujala (asi) tím, že hlavní hrdinkou je princezna, která je ale tak trochu klučičí... a znuděná. A tak uteče z domu, aby mohla žít s drakama. Mám ráda silný charaktery, který nejsou ušláplý a nebojí se jít si za svým. I když tady teď tak nějak nechápavě kroutím hlavou, proč jsem si vůbec kdy chtěla tuhle knihu přečíst, vždyť ten popis zní naprosto pitomě. Eh? Kvůli drakům? Mám ráda draky, ale ten na obrázku vypadá neškodně :/ Možná proto, že spousta lidí tvrdila, že je to hrozně vtipný. Doufala jsem v originalitu a vtip, něco, co já můžu.

The Golden Compass - Philip Pullman

fantasy, série

Další z řady knih pro "mladší čtenáře". Viděla jsem kdysi film a docela mě zaujal, chtěla jsem vědět, jak to bude pokračovat a docela mě naštvalo, když jsem zjistila, že žádný pokračování se konat nebude. Pak jsem zjistila, že to bylo natočený podle knižní předlohy a to pokračovaní má. Hned jsem si to přidala do svýho seznamu, že se konečně dozvím, jak to pokračuje. Jenže uběhl tejden, pak dva a tři a já jsem na tuhle knihu úplně zapomněla a dneska mi je už úplně šumák, co bude dál. Na film se klidně ráda podívám, pokud nějakej natočí, ale číst si to nebudu.

The Ruins of Gorlan - John Flanagan

fantasy, série

Na tuhle knihu jsem se hrozně těšila. Četla jsem samý ohromný recenze a mile mě překvapilo zjištění, že by to mohlo bejt i trochu akční - sem tam nějaká ta mrtvola a krev. Přece jen trénovat děti na ochránce království ve chvíli, kdy se schyluje k válce... Ale má to momentálně už jedenáct knih a další neustále vychází... uh, už žádný nekonečný příběhy prosím!

The Lightning Thief - Rick Riordan

fantasy, série

Když jsem si tuhle knihu asi před rokem přidávala, netušila jsem ještě, jakej kolem toho vznikne humbuk. Všichni o tom žvaní, všichni z toho div neomdlívají... možná se právě ochuzuju o naprosto úžasnej čtenářskej zážitek, ale díky, nechci. Zcela sobecky (a asi i hloupě) tomu prostě dávám nálepku knihy pro mladší a nebudu se tím dál zabejvat, knih je na světě hromada a o týhle si myslím, že bylo už řečeno víc než dost. A i když jsem ji nečetla a nikdo z mých kamarádů asi taky ne, tak se člověk prostě nedokáže ubránit spoilerům, když je něco takhle masivně propíranýho. Pro mě je to už zkažená kniha.

Žádné komentáře:

Okomentovat