neděle 16. září 2012

After Ben - Con Riley (Seattle Stories #1)

Moje hodnocení: 4/5

Tohle je poměrně nová kniha, vyšla teprve letos v červenci. Ale má neskutečný hodnocení a jedna moje známá z ní byla nadšená. Podle popisu jsem se tak trochu bála, že to bude smutný, melodramatický, depresivní. Neustále jsem to odkládala, až budu mít náladu na něco tak těžkýho. Ale vůbec jsem nemusela. I když smrt milovanýho člověka není nic zábavnýho nebo směšnýho, po většinu čtení jsem se usmívala jak blázen. Ne smála, tohle není komedie, ale usmívala. Zahřálo mě to u srdce.

Rok po smrti svýho milovanýho životního partnera Bena je Theo Anderson stále ve stavu truchlení a žije jenom napůl. Rozhodně není připravenej na novej vztah, rozčiluje ho, když se s ním cizí lidi snaží zapříst konverzaci, po práci se zavírá doma a dlouhý večery tráví nad další prací, jen aby nemusel myslet na to, že je sám, bez Bena. Ale mysl a tělo jsou dvě rozdílný věci. Začne ho přitahovat Peter, kterýho potkal v tělocvičně. Ale je to až Morgan, se kterým se seznámil na diskuzním fóru, kterej ho pomalu probudí zpátky k životu.

Příběh se odvíjel jen hodně pomalu. Tím nechci říct, že by se vlekl, to rozhodně ne! Užívala jsem si každou větu a zhltla jsem to na posezení. Myslím tím jen to, že Theo se probouzí k životu jen hodně pozvolna. Navíc jsou ze začátku s Morganem jen přátelé, Morgan už přítele má a Theo není připravenej na novej vztah, je tu i Peter... Navíc Theo celou dobu vzpomíná na Bena. Ben říkával, Ben tohle nebo Ben támhleto... Měla jsem pocit, jako kdyby Ben žil. Poznávala jsem, jak skvělej člověk vlastně byl. Bylo to dojemný a krásný, ale nikdy ne příliš melodramatický nebo smutný. Rozhodně Benova přítomnost nezastínila ostatní postavy a vztahy.

Bohužel shrnutí na goodreads obsahuje poměrně velkej spoiler a tak jsem už dopředu věděla, že Theův vztah s Morganem bude mít háček. Aspoň, že neprozradili, kdo to je. Bavilo mě hádat, kdo je ten osudovej Morgan, kterej Theovi převrátí život. Je to tenhle? Nebo snad tenhle? A co támhle ten? Vždycky, když jsem si myslela, že už vím, kterej to je, autorka představila další a další postavy a já si najednou nebyla jistá. Tohle byl ale z autorčiny strany malej podvod, protože nás schválně naváděla špatným směrem. Ale za to překvapení ke konci to stálo.

Trochu mi na týhle knize vadilo, že autorka se snažila vyprávět současně příběh Bena a Thea, Thea a Morgana a Theův život v práci. Kolikrát jsem se ztratila v záplavě vzpomínek, chatování s Morganem nebo vztazích v práci. Trochu se mi pletla časová linie a nevěděla jsem, co bylo dřív a co potom. Často ve vzpomínkách vzpomínal na něco dalšího a najednou to byly vzpomínky ve vzpomínkách a já byla naprosto ztracená, když se vrátil zpátky do přítomnosti a já ztratila nit. Ale na druhou stranu to neubíralo nic na pochopení příběhu, protože přece jenom byly od sebe všechny ty dějový linie odtržený, takže bylo v podstatě jedno, co se událo před čím. Jen mi to trochu lezlo na nervy. Občas mi taky přišlo, že děj zničehonic poskočil kupředu a já měla dojem, že se někde ztratila nějaká scéna. Nestávalo se to často, ale párkrát jo a mě to docela rozhodilo.

Spousta vzpomínek na Bena byla prošpikovaná narážkama na to, že smrtí milovanýho člověka život nekončí. Že by měl mít odvahu začít znova. Nebylo to z jeho strany úmyslný, jeho smrt byla nehoda, ale myslím, že z autorčiny strany to úmysl byl. Stále si nejsem jistá, jestli se mi tenhle aspekt líbil nebo ne.
“Ah, we all die in the end.” Ben paused, struggling momentarily before continuing, eyebrows raised as he questioned his word choices. “But sometimes the cast is compelling enough to make living through loss—twice—worth it. Besides, different actors bring a little of themselves to their roles. It can still be a great story, even with unfamiliar faces, no?”
Co bych tu ale vyzdvihla, je to, že narozdíl od spousty jiných knih tenhle příběh neztratil svou dynamiku ve chvíli, kdy se dali Theo s Morganem dohromady. Často se stává, že jakmile je hlavní linie příběhu vyřešená, snaží se tam autoři nacpat nějakou novou zápletku, která je naprosto odtržená od předchozího děje. Tady ne. Bylo to konzistentní od začátku až do konce. I když to na můj vkus skončilo o něco dřív, než by se mi líbilo. Chtělo by to ještě jednu kapitolu.

Čtení jsem si užívala od začátku až do konce. Kromě Thea, Bena a Morgana nám autorka představila spoustu dalších hodně zajímavých postav. Na konci měsíce by měl vyjít další díl série, tentokrát zaměřenej na Petera, a autorka se zmínila, že na leden plánuje třetí díl, kterej by měl bejt o Marcovi, Benovu mladším bratrovi - na toho se hrozně moc těším!