Special Forces series - Marquesate & Aleksandr Voinov

Moje hodnocení: 5/5

Soldiers (1980-1989)
Mercenaries I (1989-1991)
Mercenaries II (1992-1993)
Veterans (1994-2006)

Epickej a brutální příběh o netradiční lásce mezi nepřáteli, kterej člověku nedá spát. I po letech se k němu v myšlenkách neustále vracím a ještě jsem nenašla knihu, která by tomuhle příběhu mohla konkurovat v intenzitě, se kterou se každej zvrat prožívá.

Přiznám se, že tohle byla moje první zkušenost se světem žánru MM, takže moje hodnocení tím může bejt hodně ovlivněný. Každopádně vím, že mě tahle série zkazila pro všechny následující MM příběhy. Protože když někdo ochutná to nejlepší hned na začátku, všechno další pak ve srovnání bledne.

Takhle kniha mě dostala do kolen, jako žádná před ní nebo po ní. Ještě nikdy jsem žádnej příběh neprožívala tak intenzivně, že by se mi chtělo křičet a brečet zároveň, smát se a polykat každý slovo v napětí, co bude dál. Chtít vzteky a frustrací roztřískat počítač na kousky, vyhodit ho z okna. Jen aby to utrpení přestalo. Samozřejmě, že jsem podobný pocity prožívala i u jiných knih, ale nikdy ne všechny, nebo dokonce zároveň. Místo brečení jsem vždycky měla jen knedlík v krku, případně mě pálily oči. U jiných knih jsem si dokázala dát kdykoliv pauzu a jít se třeba najíst, nebo jít v rozumnou dobu spát. Tady ne. Tady jsem hltala každý slovo, spát jsem chodívala tak až ve dvě, ve tři ráno a hned s prvním probuzením jsem zapínala počítač, abych se dozvěděla, jak to bylo dál. Takže tahle kniha zůstane jako jediná v tomhle žánru s pěti hvězdičkama. I když jsem od tý doby četla jiný knihy, který jsem četla s větší radostí a mnohem radši bych si je přečetla znova než tohle, žádná nebyla takhle intenzivní. A to, že se někdo dokáže s takovou silou vervat do mý mysli a těla, považuju za jedinečnej dar, něco, o čem se jiným spisovatelům může jenom zdát.

Tohle je monstrózní série. Čtyři knihy, celkem přes dva tisíce stran. Je to totiž epickej příběh, kterej sleduje osud dvou lidí po celých 25 let. S tím se člověk jen tak nesetká. Stejně tak tahle kniha není pro lidi slabý povahy, pro ty, kteří uctívají romanci jedině ve tvaru růžový lásky a plný něžných slov a vyznávání nehynoucí lásky, monogamie a společnýho štěstí. Tady nic takovýho nenajdete. Aspoň ne v tomhle tradičním slova smyslu. Lásky je tu totiž dost.

Myslím, že většina lidí si pod pojmem láska a její fáze představuje na začátku nesmělý úsměvy, pak první pusu, první sex, vyznání lásky, pak se vášeň přemění v přátelství... zkrátka tradiční postup. Tady ale láska začíná znásilněním, pak mučením na oplátku, který celej příběh málem předčasně ukončilo společně se smrtí jedný z hlavních postav. Pak se to vyvinulo v sex a až úplně nakonec přišla pusa. Zkrátka to bylo úplně otočený. Kdyby mi to předtím někdo vykládal, tak bych ho považovala za blázna a jeho představy o romantický lásce za zvrácený. Ale ono to vážně funguje. Když přišla ta první skutečná pusa, málem mi to zlomilo srdce, protože v tom jejich vztahu to znamenalo víc než tisíc miluju tě v jiných příbězích.
Dan's voice was rough and low, murmuring against the other's lips. "I hate you, Russkie." No. He didn't, but he couldn't find the right word for this. This feeling. Hatred was the closest he could get. The alternative was still unthinkable.
Stejně tak příběh, na jehož pozadí se tenhle křehkej vztah odehrává, není nic pro slečinky. Příběh totiž začíná uprostřed války. Máme tu mrtvoly, krev, smrt, zkrátka všechny ty krásy války. Trochu jsem se bála, že to bude zase taková ta přikrášlená růžová představa, kterou má většina lidí po sledování Pearl Harbor, ale ne. Autorka totiž ví, o čem píše. Nevím, jestli byla sama mariňák, ale rozhodně většinu svýho života strávila kolem britský armády, takže zná všechny ty správný termíny (u kterých jsem se ze začátku trochu ztrácela) a dokázala mi realisticky přiblížit život v armádě během války v Afghánistánu.

Příběh začíná v osmdesátých letech v Afghánistánu během jeho ruský okupace. Jednou z hlavních postav je Dan, člen britských speciálních jednotek, který v Afgnánistánu nemají co dělat, takže je tam v utajení. Jednou jako fotograf, jindy zase jako člen Červenýho kříže. Jeho protějškem je Vadim, ruskej důstojník. Vadim je gay, ví o tom, i jeho manželka, která si ho v podstatě vzala, aby ho ochránila. Během socialismu byla homosexualita trestná. A jak sám Vadim jednou poznamenal, pro něho by prozrazení znamenalo kulku do hlavy, protože na to, aby byl veřejně zostuzenej, je na příliš vysoký pozici, aby ho poslali jen tak do vězení. Ale v armádě je spousta vypracovaných chlapů, adrenalinu a testosteronu, než aby dokázal držet svoje choutky na uzdě. Proto se vyžívá v občasných znásilněních civilistů, který potom zavraždí, aby se zbavil důkazů. A jednou narazí na Dana, kterej byl zrovna převlečenej za civilistu... A jejich příběh jedný osudný noci v Kábulu začíná...

Hrozně moc oceňuju fakt, že tohle nebyla žádná okamžitá láska, ani ty trapný dějový zvraty, kdy někdo někoho znásilní a oběť si najednou uvědomí, že je do svýho útočníka zamilovaná až po uši a nemůže bez něho žít. Ne, nic takovýho. Dan útok přežije a v duchu plánuje, jak jediný svědky svýho ponížení odstranit z povrchu zemskýho, i kdyby ho to mělo zabít. Což se mu málem povedlo.
Stejně tak mě fascinuje to, že autoři dokázali, abych si zamilovala člověka, kterej znásilňuje a vraždí svoje oběti nebo střílí nevinný děti bez mrknutí oka. Člověk by mohl říct, že je zvíře, a přesto se mi nad ním lámalo srdce a kolikrát jsem ho chtěla jen obejmout a utěšovat, že všechno bude zase dobrý.

Celej příběh je rozdělenej do čtyř knih. První se celá odehrává v Afghánistánu až do chvíle, kdy se odtud sovětský vojska začnou stahovat. Druhý dvě už popisujou Dana i Vadima jako nájemný žoldáky. A poslední, jak už název napovídá, popisuje další fázi jejich života, kdy už jsou pro aktivní službu příliš staří, a stávají se z nich veteráni.
The war had kept them together; peace was tearing them apart.
Každá z nich má něco do sebe. První je nejlepší, popsala bych to jako epickou lásku Dana a Vadima. Druhý dvě jsou už frustrující a ti, kteří věří v monogamii, by asi brečeli. Nejen, že si spí, s kým se jim zachce, ale není tu nouze ani o trojku nebo i čtyřku. Navíc sem vstupujou nový postavy. Z těch hlavních by asi stáli za zmínku Jean, Matt a Hooch. Jean není špatnej, ale já osobně ho nesnáším. Podle mě se plete tam, kam nemá. Kdyby ho někde na začátku zastřelili, ušetřili by mi spoustu frustrujících pocitů. Matt mě osobně nijak víc nezaujal a naši ústřední dvojici ani nijak významně neovlivňoval. Ale Hooch. Omg Hooch. Stala se ze mě jeho fanynka. Postupně se pak objevujou i další příběhy a vznikají i další romance a podle mýho názoru tam bylo už moc sexu, kterej ani příběh neobohacoval a kolikrát i odbíhal od hlavní dějový linie. Zkrátka v první knize bylo všechno koncentrovaný na ty dva, všechno mělo svůl smysl a opodstatnění. Každej sex měl svůj význam, pokaždý posouval jejich vztah o kousíček dál. Ale pak se najednou příběh s novýma postavama a jejich soukromýma příběhama začal tříštit a najednou jsme měli svět asi snad deseti lidí, nejen Dana a Vadima. Neříkám, že to bylo špatný, ale už to najednou nebyl příběh Dana a Vadima, ale příběh Dana, Vadima, Jeana, Matta, Hoocha, Dimy, Maurice a tak dál. Nemluvím jen o jejich postavách, ale přímo o jejich samostatných příbězích, který často ani okrajově nesouvisí s Danem nebo Vadimem. Neříkám, že jsou ty příběhy špatný, jen odpoutávaly pozornost od hlavní dějový linie. Mohli to vyřešit tím, že by jim dali prostor v samostatných knihách, jako například u Matta a Hoocha, kteří si zasloužili svůj úplně samostatnej příběh v knize Deliverance (pozor, spousta poměrně tvrdýho BDSM).

Ale tahle roztříštěnost je asi jen malá cena za to, že je tenhle příběh naprosto zdarma. Jedná se o online fikci, kterou si může kdokoliv kdykoliv přečíst. Napsat tenhle počin bez editora takhle dobře je podle mě umění. Momentálně existujou dvě verze - tahle původní, nezeditovaná, plus se postupně objevuje druhá, kterou si vzal do ruky editor a postupně příběh upravuje do čtivější formy, odstraňuje překlepy nebo faktický chyby, vyškrtává zbytečný scény. Nevím, zkusila jsem si přečíst i tu druhou verzi, ale ta první se mi prostě líbí víc, chyby nechyby. Je prostě taková... syrovější. Nebo to je možná jen tím, že jsem ji četla jako první.

Tenhle příběh je plnej násilí a emocí tak silných, že to opravdu není dobrý na moje srdce. Nejsem si jistá, že bych si tenhle příběh ještě někdy přečetla znova. I po několika letech si stále pamatuju tu intenzivní frustraci, skoro až fyzickou bolest, kterou mi tahle kniha přinesla. Jsem ráda, že vím jejich příběh, ale nemám odvahu ho s nima prožít znova.
"You could betray and kill me now and I wouldn't give a shit as long as you'd stay close until I died."