úterý 25. září 2012

Hot Boys - M.T. Majar

Moje hodnocení: 2/5

Tak jsem si zase jednou hrála na stalkera a potají jsem šmírovala cizí blogy, abych se trochu navnadila, co si přečíst. Viděla jsem spoustu obálek s krásnýma nebo tajemnýma nebo kick-ass ženskýma a už jsem to chtěla vzdát, když jsem uviděla tohle. Moje první reakce byla Omg, tady někdo čte MM! Při bližším pohledu jsem zjistila, že se o žádný MM nejedná, ale i tak se už háček zasekl a nepustil. Navíc, když jsem zjistila, že to stojí necelých padesát korun, tak nebylo co řešit a kniha byla moje. Teprve pak jsem s hrůzou zjistila, že je v češtině. Od český autorky (to jméno je zavádějící!). Uh... po několika letech jsem se teda pustila do knihy v rodným jazyce.

Třicátník Chris je vlhkým snem všech žen (nebo se nás o tom aspoň autorka opakovaně snaží přesvědčit) a párkrát do tejdne si přivydělává jako striptér. Všechny ženy z něho šílí a padají mu k nohám... Jenže jeho to moc nebaví, stydí se za to, co dělá, a pomalu uvažuje, že by chtěl od života něco víc. A v takovýmhle rozpoložení potká Taru, kterou do klubu přivedla její kolegyně. Tara se na Chrise dívá svrchu a nereaguje na Chrisovy snahy ji oslnit.
Holka naproti se ani nepohnula, očima střelila doleva a doprava na ty chichotalky a znovu se zadívala na mě. Na rtech pohrdavej úšklebek, otrávená.
Něco takovýho je pro Chrise novinka a nemůže na Taru přestat myslet. Když Tara dostane za úkol udělat fotky kluků na webovky klubu, má Chris šanci jí ukázat, že je něco víc, než jen striptér... ehm, tvrdí on. A jak se říká, Co se škádlívá, to se...

Přiznám se, že moc knihy v češtině nemusím. Většinou bejvají psaný striktně spisovnou češtinou a při čtení rozhovorů jen v duchu skřípám zubama, protože tak prostě nikdo nemluví. Dokonce ani profesoři na univerzitě, i politikům v rozhovorech sem tam uklouzne nějaká ta nesprávná koncovka. Ale v knihách ne. Jako kdyby existovalo nějaký nepsaný pravidlo, že jakmile je něco na papíře, musí to bejt psaný správně a korektně. Proto mě nesmírně překvapilo a i potěšilo, že tahle kniha byla psaná v obecný češtině. Nejen přímá řeč, ale i nepřímá. To mě už sice trochu zarazilo, ale jelikož je to vyprávěný v první osobě, takže je to v podstatě jen obdoba přímý řeči, tak jsem nad tím mávla rukou a četla dál. Nadšení ale netrvalo dlouho, protože jsem s hrůzou zjistila, že je tam prostě všechno špatně. Půlka věty spisovně a druhá normálně. Bylo to naprosto nekonzistentní, takhle už vůbec nikdo nemluví. Jako kdyby se autorka nemohla rozhodnout, jak vlastně chce, aby její postavy mluvily. Nebo jako kdyby všechno napsala spisovně a pak sem tam upravila pár koncovek, aby to znělo víc "drsně". Hrozně mě to rušilo a neustále mě to vytrhávalo ze čtení. Stejně tak jsem nevěřícně kroutila hlavou nad některýma výrazama, který těm tvrďákům ujely. Na jednu stranu to bylo samý vole a kurva a pak je autorka nechá bez mrknutí oka říct něco jako "pacinky", "tlapka", "capká" nebo podobně infantilní zdrobněliny. Nevím, kolik autorce je, ale takhle snad mluví jen puberťačky, chlapi rozhodně ne. Styl psaní je na úrovni náctiletých blogařek.

Tak strašně jsem chtěla, aby se mi tahle kniha líbila. Zoufale jsem hledala něco pozitivního, na co bych mohla upnout svou pozornost. Ale Chris se mi ani trochu nelíbil. Byl to arogantní, sebestřednej a tak trošku vymaštěnej hezounek. Smál se svýmu kolegovi, že má IQ houpacího koně... ale z jeho myšlenek mi nedal důvod si myslet, že on je na tom nějak podstatně líp. A upřímně, když měl uprostřed nebezpečí potřebu informovat svou kolegyni, že není gay, tak tím si u mě přibil poslední hřebík do rakve. Ani Tara mě nenadchla. Nebyla tak pitomá jako Chris, ale její charakter a reakce mi přišly vzhledem k její minulosti naprosto neuvěřitelný. A zmínka o Stmívání mě dostala. A ne v dobrým slova smyslu.

Název knihy i anotace se tváří, jako že je to o striptérech. Ale ne, je to o člověku, kterej je čirou náhodou striptér. Takže pokud někdo očekává žhavý scény ze stripu nebo nějaký psychologický drama, kde hlavního hrdinu všichni vidí jen jako kus masa, tak si nechte zajít chuť. Tohle je romantickej příběh, na konci trochu šmrnclej thrillerem. Nic složitýho nečekejte. Navíc zhruba v půlce mě nečekanej zvrat docela rozesmál a musela jsem si vzpomenout na Dextera. Myslím, že se tu někdo moc dívá na televizi.

Ale abych jenom nekritizovala, tak musím uznat, že se mi tam pár věcí i líbilo. Začátek se striptýzovým číslem mě trochu zaujal, pak po zdlouhavým, nudným a nepochopitelným nic (rozumějte dvoření, flirtování a neustále se opakující myšlenky na sex) přišla skoro na konci poměrně akční scéna, kterou jsem četla se zatajeným dechem... nebo jsem se spíš zubila jak magor, když mi došlo, kam to spěje. No a konec... no, tehdy jsem to už prostě vzdala a jakmile jsem se to už nesnažila brát vážně, začala jsem se jen usmívat od ucha k uchu. Takže konec dobrej, všechno dobrý.

Při čtení jsem se nemohla ubránit myšlenkám na film Magic Mike (v češtině Bez kalhot), kterej je taky z prostředí striptérů. Akorát tam jsem se na ty pěkný chlapy mohla dívat. Tady jsem si o nich mohla jen číst... neuspokojivý srovnání. Celkově měl příběh docela velkej potenciál, kterej ale zazdilo naprosto otřesný psaní a snaha dát tam od každýho trochu. Nechápu, jak tohle může bejt nejprodávanější titul na Palmknihách. Leda že by to všichni kupovali jen kvůli tý obálce, ta se jim fakt povedla ;)