středa 10. října 2012

Gold Digger - Aleksandr Voinov (Special Forces spin-off)

Moje hodnocení: 3/5

Na tuhle knihu mě upozornila kamarádka, která je stejně jako já velká fanynka původní série Special Forces. Ve většině případů nemám ráda, když autoři tvoří pokračování svých knih, pokud příběh nebyl už od začátku plánovanej jako série. Pokud byl totiž původní příběh skvělej, pokračování nebo spin-offy se mu prostě můžou jen stěží vyrovnat. Navíc hrozí nebezpečí, že dokonce sníží kvalitu původního příběhu, "naředí" ho. Special Forces je prozatím ta nejlepší kniha, kterou jsem kdy četla. Nebyla dokonalá, ale byla strašně intenzivní. A autoři se nejspíš nechali unýst úspěchem (SF je v MM komunitě legendou), protože vzápětí Marquesate napsala Deliverance a teď Aleksandr Voinov příchází s Gold Digger.

Tenhle spin-off vypráví o Nikolaiovi, nevlastním synovi Vadima ze SF. Co se týče děje, je příběh poměrně prostej. Nikolai pracuje pro prospektorskou společnost a je svým šéfem vyslanej do Toronta, aby tam zajistil spolupráci se společností LeBeau Mining. Začne si tam ale románek s Henrim LeBeau, synovcem jejich potenciálního obchodního partnera. Ten se ale poměrně rychle zkomplikuje ve chvíli, kdy se Henriho strýc rozhodne, že s Nikolaiovou společností nechce spolupracovat, ale že je rovnou odkoupí, vyhází zaměstnance a dosadí na místo šéfa Henriho. Nikolai se tak ocitne na opačný straně pomyslný barikády než Henri a rozejdou se ve zlým. Dál už to probíhá tradičním způsobem, kterej nechci nějak víc rozebírat.

Na tuhle knihu se dá dívat dvěma způsoby. Buď jsem četla SF, nebo nečetla. Pokud bych nikdy předtím SF nečetla a netušila vůbec, že něco takovýho existuje, asi by se mi kniha moc nelíbila. Byla bych pravděpodobně zmatená a spousta věcí by mi nedocházela a nechápala bych, proč je tam autor vůbec dává, když je rozebírá tak strašně povrchně a zrychleně. Ztrácela bych se v záplavě jmen postav, který se tu ani neobjevily. A přítomnost Vadima by mě nenadchla, byl by to pro mě jen trochu pomatenej dědek, na kterýho jeho synáček myslí až nezdravě často. Kdybych se na to měla dívat jako na příběh Nikolaie a Henriho, rozhodně by mě to neuspokojilo. Přečetla bych to a zapomněla.

Ale jelikož jsem SF četla, tak vím, že je úplně zbytečný dívat se na to jako na příběh Nikolaie a Henriho. Tady totiž podle mě ani nejde o ten hlavní příběh (románek a obchod), ale spíš o takovej malej náhled do Nikolaiova života a tím pádem i Vadimova. I když se kniha tváří, že se dá číst i bez předchozí znalosti SF, protože je jen o vedlejší postavě z původní série, já s tím nesouhlasím. Jsou tu zmínky o postavách a událostech z hlavního příběhu a bez jeho znalosti se prostě některý věci nedají pochopit. A  tím pádem je člověk ochuzenej o to, co je podle mě na tomhle příběhu to nejlepší - dynamika celý Nikolaiovy povedený rodinky. To, jak se snaží udržet ten křehkej znovu navázanej vztah se svým otcem (jen aby se dozvěděl, že to jeho otec vlastně není), jaký má vztahy se svou sestrou a matkou. A samozřejmě hlavně Vadim. Můj dokonale nedokonalej hrdina, kvůli kterýmu mi kdysi dávno málem vykrvácelo srdce.

Na jednu stranu jsem hrozně ráda, že jsem se o něm dozvěděla zase něco novýho (Vadim forever!), ale na druhou stranu se nemůžu ubránit mírnýmu zklamání. I když kniha sama o sobě nebyla špatná, příjemně to utíkalo a četlo se to dost dobře, tak tohle prostě původní sérii nesahá ani po kotníky. To je jako srovnávat leporelo s knihou, která získala Nobelovku. Autorova snaha nějak zmínit většinu významnějších postav ze SF mě rozčilovala. Přišlo mi, že jen staví na předchozím úspěchu a sází na to, že jakmile fanoušci uvidí jméno Vadim, že už jim bude všechno jedno a koupí si to jen kvůli němu (hlavně tam dát hodně kečupu, ať se přebijou ostatní nevýrazný chutě).

Knihy jako je tahle nebo Deliverance mi kazí můj celkovej dojem z původní série. Ztrácí to pro mě tu intenzitu. SF mělo extrémně intenzivní příběh, kterej si ze mě vzal naprostý maximum a nechal mě emočně na pokraji kolapsu. A pak dostanu tenhle roztomilej příběh, kde Vadim dělá jógu a pilates a kde syn hlavního hrdiny prozkoumává svoje skrytý bisexuální touhy a má trauma ze svý sestry. Staví to perspektivu celýho SF na hlavu.